Skip to content

AKUMULATORJI ZA MOTORNA KOLESA

Da bi se izognili vsakoletnim spomladanskim težavam z izpraznjenimi akumulatorji po dolgemu zimskemu spanju, vam bo naslednji članek gotovo v pomoč.

Akumulatorji za motorna kolesa delujejo povsem enako kot akumulatorji za ostala vozila, bistvena razlika je seveda v velikosti akumulatorja in s tem posledično v moči baterije, ki je razumljivo manjša kot pri večjih vozilih, ter po načinu uporabe, ki je večinoma sezonske narave.
Poglejmo, kaj so torej bistvene značilnosti akumulatorjev za motorna kolesa.

Napetost akumulatorja izražena v voltih 1V/ pomeni napetost polnega akumulatorja. Celica svinčevega člena ima 2,1 V električne napetosti, zato je navadno zaporedno vezanih po šest celic. Akumulatorji za motorna kolesa se proizvajajo v izvedbah, 6 V (starejši tipi, old-timerji) in 12 Voltov. Na našem tržišču so najbolj prisotni akumulatorji proizvajalcev Bosch, Varta, Banner. Exide, Fulmen, Yuasa, Faam, CNB, Migm in še nekateri.

Zagonski tok je izražen v Amperih (A) je tisti tok, ki pri zagonu teče skozi vodnike. Zagonski tok je pri zagonu motorja najpomembnejši dejavnik in je odvisen od površine plošč v celici. Meritve zagonskega toka se izražajo po različnih standardih (EN, DIN. SAE, IEC…). Za preračun iz DIN v EN norme si lahko pomagamo s formulo EN = 1,667 x DIN.

Kapaciteta akumulatorja je izražena amperskih urah (Ah) je količina shranjene električne energije, ki jo dobimo iz akumulatorja, če ga obremenimo z enakim tokom v določenem času. Čas meritve pri akumulatorju za motorna kolesa jc 20 ur. Če zmanjšamo tok praznjenja, se proces podaljša, zaradi regenerativne lastnosti akumulatorja pa iz njega dobimo večjo kapaciteto in obratno. Kapacitete akumulatorjev za motorna kolesa se gibljejo od 3-4 Ah (npr. skuterji, manjša motorna kolesa do 50 ccm) do 30 Ah. Kapaciteto akumulatorja, predvideno za posamezno motorno kolo, težko spreminjamo, saj smo pri vgradnji omejeni s prostorom, ki mora biti na motornem kolesu razumljivo čim racionalneje izrabljen.
Konstrukcije akumulatorjev za motorna kolesa sc po izboru tehnologije delijo na tri vrste:

  1. Klasični svinčeni akumulatorji z žvepleno kislino (112SO4) kot elektrolitom v tekočem stanju in svinčenimi ploščami z antimonsko zlitino in polipropilenskimi izolacijami
  2. AGM tehnologija, pri katerih ni prisotnosti tekočega dektrolica, .) je vu absorbiran v mikroporozni izolaciji, izdelani iz materiala, kot je microfibcr
  3. Gel tehnologija, kjer z dodatkom določene količine kremena v žvepleno kislino dobimo elektrolit v obliki gelaAGM tehnologija in Gel tehnologija sta novejši in zagotavljata večji zagonski tok kot klasični akumulatorji, so pa zato razumljivo nekoliko dražji.

Največji problem, s katerim se soočamo pri baterijah v motornih kolesih je seveda relativno kratka vozna sezona in posledično dolgotrajno mirovanje baterije v motornem kolesu. Neredko je tako naša prva spomladanska vožnja sila kratka, saj motornega kolesa ne moremo zagnati.
Na proces samopraznjenja jc najbolj občutljiv klasični akumulator, vendar pa za nobeno izvedbo ni priporočljiva izpraznitev pod 12,3V pri odprtem tokokrogu. Na splošno velja, da je pri startnih svinčenih akumulatorjih prisotno od 0,3-5% (odvisno od tehnologije in starosti) povprečno dnevno praznjenje, katero pa dober polnilni sistem motornem kolesa uspe med vožnjo v večini primerov nadomestiti.

Ob koncu sezone vam torej priporočam temeljit pregled in po potrebi dopolnitev vašega akumulatorja z ustreznim polnilcem. Če želimo, da bomo imeli v začetku nove sezone čim manj težav z zagonom motornega kolesa, je torej potrebno poskrbeti (tudi za »zimske« mesece, ko motorno kolo in z njim akumulator počivata.

Upam, da bo članek vsaj malo v pomoč. V prihodnji sezoni pa čim manj težav z akumulatorjem v vašemu jeklenemu konjičku.

 

Grajzar Boštjan

Dodaj komentar

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja